×
Logotyp Knytpunkt

I Kalendern:




De senaste 5 videona.

Nytt styre i Örebro kommun.


Energikrisens påverkan på företagen i länet.


Fredrik Persson, miljöns röst i politiken.


Debatt mellan lokala Moderaterna och Socialdemokraterna.


Du hitter fler videos under menyn Video.


  Publicerat: 2012-12-05  

Ändringar i busstrafiken efter kritik från bussåkarna.

Ändringar i busstrafiken efter kritik från bussåkarna.

Efter den senaste busslinjeomläggningen har relativt många kritiserat resultatet och missnöjet bland passagerarna har varit stort.
Nu har kommunen och landstinget lyssnat och busstrafiken kommer delvis att göras om och bland annat ska delar av samtrafiken komma tillbaka.
Björn Sundin (S)och Jonas Karlsson (S) berättade bland annat att alla bussar ska passera Resecentrum och Konserthuset till skillnad mot idag när bussarna endast passerar ena den ena av hållplatserna.

Efter den senaste busslinjeomläggningen har relativt många kritiserat resultatet och missnöjet bland passagerarna har varit stort.
Nu har kommunen och landstinget lyssnat och busstrafiken kommer delvis att göras om och bland annat ska delar av samtrafiken komma tillbaka.
Björn Sundin (S)och Jonas Karlsson (S) berättade bland annat att alla bussar ska passera Resecentrum och Konserthuset till skillnad mot idag när bussarna endast passerar ena den ena av hållplatserna.

Stor investering.

Förändringen av bussnätet i Örebro var en stor investering och även om bussresenärerna sakta blir fler så är inte ökningen så stor att den motiverar investeringen.
- Prognoserna visade på att vi skulle få en större ökning i resandet än vad vi faktiskt har uppnått, vi har en stigande kurva när det gäller resenärer och det är jättebra men med tanke på att vi la rätt mycket pengar och kör rätt så mycket mer kilometer, så har vi inte riktigt fått den ökningen som vi hoppats, sa Björn Sundin.

Stadstrafiken i Örebro har haft en stor kampanj för att få synpunkter från sina resenärer för att få veta vad som behöver ändras och en av de stora sakerna som många vill ha tillbaka var samtrafiken.
En annan fråga som har dykt upp flera gånger var att vissa linjer ofta är fulla och att resenärerna inte ser att de har tillgång till två linjer utan att de tycker att turtätheten har blivit mycket sämre efter omläggningen av bussnätet.
Många bussar går förbi USÖ i det här nya linjenätet och det betyder att resenärer in till centrala Örebro får åka en omväg och den synpunkten har också återkommit flera gånger.

Två gemensamma stopp för alla.

En av de stora förändringarna blir att alla linjer ska stanna vid resecentrum och vid Konserthuset. Det här ska införas för att det ska bli enklare att byta mellan olika linjer och för att det ska bli enklare att veta varifrån alla bussar går.
Resecentrum är idag redan fullt när det gäller busstrafiken så där behöver det byggas om en del för att få plats för fler hållplatser när fler linjer ska stanna.
- Vi behöver förbättrad kapacitet vid resecentrum, det kommer bli fler stadsbussar som passerar resecentrum och där år det redan idag trångt. Vi behöver planera för utökad trafik vid konserthuset, där har vi ändå hyfsat med plats, så där är vi inte riktigt lika oroliga, sa Jonas Karlsson.

Vivalla - Universitetet.

Ett stort klagomål är att bussen mellan Vivalla och Universitetet ofta är full och att alla inte kan få åka med och det tänker de lösa med en direktbuss mellan Universitetet - Resecentrum - Vivalla.
Många som arbetar eller studerar vid Universitetet har efterlyst ett smidigare sätt att ta sig från Resecentrum ut till Universitetet och det här hoppas de ska lösa problemen.
Om det inte blir en direktbuss skulle turtätheten behöva utökas rejält och det är inte ekonomiskt möjligt.

Satsning med eftertanke.

Satsningen på det nya bussnätet i Örebro var i grunden bra men man skulle kanske ha tagit sig en funderare innan man sjösatte arbetet.
En hel del av klagomålen har funnits redan från start och nu är det dags att fixa till alla småfel, men de är komplicerade saker som behöver fixas och därför krävs det mycket jobb.
- Det här arbetet har vi en jättetuff tidsplan för, vi har sagt att vi vill ha igång det här till vintertidtabellen 2013/2014. Det är en relativt omfattande förändring och ambitionen är att vi på så här sett ska komma till rätta med de problem som människor har sagt till oss att de upplever i systemet, sa Jonas Karlsson.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar