×
Logotyp Knytpunkt

I Kalendern:




De senaste 5 videona.

Idrott och integration i Förortslyftet.


Moderaterna presenterade budgetförslag.


Örebro har en helt ny park på öster.


Fine Goods underhöll boende i Baronbackarna.


Du hitter fler videos under menyn Video.


  Publicerat: 2010-03-02  

En mångbottnad Tant Blomma en trappa upp på Örebro teatern.

En mångbottnad Tant Blomma en trappa upp på Örebro teatern.

Under våren sätter länsteatern upp Kristina lugns Tant Blomma på scenen en trappa upp på Örebro Teater.

Tant Blomma är Kristina Lugns första pjäs och Adam Stone som har regisserat pjäsen på Länsteatern presenterade Tant Blomma med orden att det är alltid spännande när en författare eller diktare skriver sin första pjäs, eftersom de inte vet hur man ska göra, vilket kanske är det bästa sättet också.

© 2010 Johan Gullberg - knytpunkt.se

Tant Blomma, Anders Hambraeus och babyn Gugge, Niclas Ekholm.

© 2010 Johan Gullberg - knytpunkt.se

Tant Blomma i farten med många vuxnas favoritmetod att lugna en rastlös baby, avledning genom att roa.

© 2010 Johan Gullberg - knytpunkt.se

Gugge som är brådmogen bäbis, är spjälorna en begränsad frihet eller en avskärmade trygghet?

© 2010 Johan Gullberg - knytpunkt.se

När kommer mamma?
Två som väntar lika otåligt med en rastlöshet som lägger nerverna i dagen.

© 2010 Johan Gullberg - knytpunkt.se

Musiken är en viktig del av Tant Blomma.

Under våren sätter länsteatern upp Kristina lugns Tant Blomma på scenen en trappa upp på Örebro teatern.

Tant Blomma är Kristina Lugns första pjäs och Adam Stone som har regisserat pjäsen på Länsteatern presenterade Tant Blomma med orden att det är alltid spännande när en författare eller diktare skriver sin första pjäs, eftersom de inte vet hur man ska göra, vilket kanske är det bästa sättet också.

Pjäsen Tant Blomma handlar om, Tant Blomma, som är dagmamma och babyn Gugge som är ensam kvar då hans mamma inte hämtat honom än. Tant Blomma som ska gå ut med en väninna på kvällen väntar lika ivrigt på Gugges mamma som Gugge gör och medan de väntar går de varandra på nerverna.

Kristina lugn är duktig på att skapa flera bottnar i sina texter oavsett om det gäller dikt eller teater och det är framförallt språket vi lade märke till i Tant Blomma.
Anders Hambraeus och Niclas Ekholm har arbetat med pjäsen i flera veckor och de har fått prova sig fram till det färdiga resultatet som har premiär 4 mars.
Anders Hambraeus berättade att det kan vara lättare att arbeta med ett manus som har lite fler ramar än vad Tant Blomma har, när manuset är så öppet som detta kan man prova mycket saker och man har ingen tydlig styrning i arbetet.
Trots att det är få ramar för hur Tant Blomma ska sättas upp så följer de dialogen noga och det har varit noga med hur de säger saker.
Kristina Lugn har en liten egenhet med att betona saker med hjälp av punkter och kommatecken och det är något de har följt i sitt arbete.

Tant Blomma är en pjäs med många bottnar och även om den på ytan kan se ut att vara som en barnteater så är den inte riktad mot barn utan mot vuxna berättade han vidare, den tar upp ensamhet och de olika masker vi kan använda oss av i vardagen.
Pjäsen är en komedi med sång nummer och full fart med bara två skådespelare på scen även om det faktiskt är fler karaktärer med än bara Tant Blomma och babyn Gugge.

Gugge som är en brådmogen baby spelas av Niclas Ekholm, det vi fick se var en liten som sträcker sig ur spjälsängen och får tag på sådant som det inte är meningen att han ska ha.
Det är även Niclas Ekholm som står för en del av musiken i pjäsen och den delen vi såg fungerar riktigt bra i sitt sammanhang.

Det är inte första pjäsen av Kristina Lugn som spelas på Örebro Teater ,men det är första pjäsen som Anders Hambraeus och Niclas Ekholm deltar i och det verkar som att de trivs utmärkt med pjäsen som nu kanske är helt klar.
Frågan om det ska vara hög klack på skorna hela pjäsen igenom eller om det ska bytas skor mitt i återstår att se.

Tant Blomma kommer att spelas som After Work teater vilket betyder att föreställningen börjar ganska tidigt, redan 17.00 är det insläpp och ridån går upp en halvtimme senare.
Men de som är oroliga för att hinna bli hungriga under tiden kan passa på att handla något att äta under tiden som de tittar på pjäsen.
Scenen en trappa upp är inte så stor och det får bara rum 60 personer i publiken berättade Annika Skantz, så det gäller att passa på medan biljetter finns kvar.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar