Publicerat: 2009-10-06
Peter Ekström om 1970-tals konst.
Hela vecka 41 är det Afghanistanvecka på Café Roxy.
Peter Ekström om 1970-tals konst.
Hela vecka 41 är det Afghanistanvecka på Café Roxy.
På kvällen var det ett föredrag om konsten på 1970-talet och det var Peter Ekström som höll i föreläsningen.
Peter Ekström är sedan 2001 rektor på Örebro Konstskola förutom att han har gästföreläsningar i konsthistoria på Örebro Universitet och han är även konstkritiker och curator.
Peter Ekström inledde genom att berätta att när han föreläser om 70-talets konst för sina elever så får han börja med att berätta om sådant som vi tar för givet, till exempel Vietnamkriget och hur stämningen var under 1970-talet.
Reaktionen på hans elever brukar vara att de önskar att de hade varit med då eftersom det låter mycket mer spännande än deras nutida värld.
Peter Ekström hamnade själv i Afghanistan en gång, egentligen var de på väg till Indien man fastnade på vägen och kom inte längre än till Afghanistan och ett minne han har med sig från den resan var att de fina mattorna låg på vägarna, vilket såg konstigt ut med all trafik som var. Det fanns en enkel förklaring till varför och det var att nya mattor har en lugg som inte går att klippa bort utan den måste slitas bort och om sen mattan fick ligga längre ändå så blev den antik.
Peter Ekström gav även beröm till Svenska Afghanistan kommittén som han tycker har gjort ett jättebra arbete i Afghanistan och han tycker att Sveriges insats borde vara på det planet och inte via militära insatser.
När det gäller 70-tals konsten så finns det en stor mytbild om att all konst var politisk under den tiden, det stämmer inte en av de mest sålda konstnärerna var Mona Huss Walin som främst målar stadsbilder eller landskap i olja. Inget politiskt budskap finns i alla fall i hennes arbete.
De som styrde konst Sverige under den tiden var de konstnärer som blev etablerade på 1940 och 1950-talet och de sysslade inte med politisk konst så de unga konstnärerna fick skaffa sig egna forum för att få fram sin konst.
Grafisk konst blev den stora flugan under 70-talet speciellt den grafiska konsten som passade på affischer och liknande omhuldades. Den grafiska formen är idag inte död men mycket mindre.
Innan Internet kom så fick man ut budskap lättast genom affischer och under den första studentrevolten i Frankrike så var det speciellt silkscreen som användes för att snabbt och enkelt trycka upp affischer som kallade till möte eller liknande saker. De kunde sätta upp affischer som kallade till möte på kvällen och det visar på att det fungerade.
Konsten kan vara ett radikalt vapen, Gun Kessle var inte en konstnär som gjorde knutna nävar utan hon förmedlade sitt perspektiv av den så kallade tredje världen som hon upplevde genom sina resor tillsammans med Jan Myrdal.
Parets kunskap var unik efter att de rest i Afghanistan eller Kina eftersom det var så få Svenskar som gjort det tidigare.
Gun Kessle och Jan Myrdal var även med och startade upp folket i bild, Kessle var en god organisatör medan Myrdal var drömmaren och visionären. När folket i bild hade ekonomiska problem under 90-talet fick Gun Kessle rycka in för att få tidningen på rätt köl igen.
Peter Ekström gick igenom flera av de konstnärer som var verksamma under 70-talet men inom lite olika grenar av konstvärlden. Peter Dahl var en konstnär som målade i olja och han var kontroversiell och ovanlig, inte enbart för att han målade serier av tavlor som berättade en historia, han målade även nidbilder på personer och en gång blev han även åtalad för en av sina tavlor.
En annan konstnär som har varit i hetluften är Sven Ljungberg som har byggt sig ett eget museum i Ljungby där han bor och då det var ett svartbygge så försökte politikerna i Ljungby få honom att riva det men hans svar blev elaka karikatyrteckningar av politikerna, det slutade med att bygget är kvar och har till och med byggts ut.
Den stora skillnaden mellan nu och 70-talet var att på 70-talet såg man det som en stor fördel att arbeta i grupp och det växte fram många olika grupperingar över hela landet. En av de mest aktiva bildgrupperna fanns i Umeå, annars är Peter Ekström av åsikten att konsten i dag är mer politisk än vad den var på 70-talet. I alla fall konsten som ställs ut på moderna museet i Stockholm och liknande lokaler. Peter Ekström tror även att trenden kanske är på väg att vända nu och lämna plats till konst som inte är politisk. Men att tro att alla stod på barrikaden och protesterade på 70-talet det är helt fel, precis som att alla idag inte är intresserade av politik.
Peter Ekström var alltså först ut i Afghanistan veckan på Bio Roxy eller snarare café Roxy där mötena är. Hela veckan kommer det att hända olika saker.
Veckan avslutas med filmvisning och efter filmen kommer Jan Myrdal berättar om sina resor tillsammans med Gun Kessle.
Kommentarer: