×
Logotyp Knytpunkt

I Kalendern:




De senaste 5 videona.

Nytt styre i Örebro kommun.


Energikrisens påverkan på företagen i länet.


Fredrik Persson, miljöns röst i politiken.


Debatt mellan lokala Moderaterna och Socialdemokraterna.


Du hitter fler videos under menyn Video.


  Publicerat: 2009-10-02  

Invigning av Örebros nya stadsbussar.

Invigning av Örebros nya stadsbussar.

Under lunchtimmen på torsdagen var det officiell invigning av Örebros nya lila stadsbussar.

© 2009 Johan Gullberg - knytpunkt.se
© 2009 Johan Gullberg - knytpunkt.se
© 2009 Johan Gullberg - knytpunkt.se
© 2009 Johan Gullberg - knytpunkt.se

Under lunchtimmen på torsdagen var det officiell invigning av Örebros nya lila stadsbussar.

Det var tre olika bussar på plats utanför Rådhuset och två av dem var lila medan flexbussen hade den blå färg som Örebroarna är vana att se, även om den lilla bussen också går på biogas.

Först ut av dagens tre olika talare var Fredrik Persson (MP) som talade om historia och att de beslut som politikerna i Örebros olika nämnder och kommunfullmäktige fattar idag kommer att ge resultat om 30 år.
De effekter vi ser på klimatet nu grundas i de beslut som fattades för 30 år sen och Fredrik Persson hoppas att de beslut som fattas idag ska visa sig vara bra för miljön och klimatet i framtiden. Örebro får nu biogasbussar som trafikerar stadstrafiken och det kommer att förbättra luften inne i centrala Örebro är förhoppningen.

Fredrik Persson har även en förhoppning om att resenärerna kommer att ta väl hand om de nya bussarna, nu finns det inget fastkletat tuggummi i bussarna och inga sönderskurna stolar och han hoppas att det kommer att fortsätta vara så, att de som åker i kommunaltrafiken tar väl hand om de nya bussarna som kommer av skattepengar.

Nu när det är nya bussar som drivs av biogas så är möjligheten att de kommer att drabbas av barnsjukdomar men förhoppningen är att trafiken kommer att flyta på som den ska utan några större problem, men det är en ny teknik och lite problem får vi kanske räkna med innan allt flyter helt som det ska. Det är även i dag som det införs kontant stopp på stadstrafiken i Örebro, det finns många andra sätt att betala sin biljett på nu när busschaufförerna inte säljer biljetter längre. SMS biljett, biljettautomat, betala biljetten med hjälp av ett kontokort, eller så kan man som många redan gör använda sig av kontantkort eller pendlarkort.

Det kommer att komma fler ändringar också, det är inte enbart att det är kontantstopp och ny sorts buss, 1 april nästa år kommer Örebro även att få ett nytt linjenät som Fredrik Persson hoppas ska locka fler till att åka buss eftersom turerna kommer att bli tätare.
Bussarna kommer även någon gång under hösten att få namn. Örebroarna har kunnat ge förslag på vilka namn bussarna ska ha och det kan vara nu levande personer eller personer ur Örebros förflutna, det har kommit in många förslag och just nu håller alla på att gås igenom för att presenteras någon gång under hösten. Tanken är även att det ska sitta en skylt på bussen som berättar om personen som har fått namnge bussen så att man kan lära sig lite historia medan man åker.

Fredrik Persson avslutade sitt tal med att tacka alla de olika aktörer som har varit inblandade i bussbytet och att hälsa Swebuss välkomna då de nu tar över stadstrafiken från Busslink.

Näste talare var Bo Fredriksson (S) som är driftsansvarig för kollektivtrafiken i Örebro.
Bo Fredriksson inledde sitt tal med att säga att från och med idag så är Örebro inte lika blått längre, men det är inte heller rött eller grönt utan färgen som gäller är lila.
Det finns andra städer ilandet som har gått över till biogas i sina bussar men det som är unikt för Örebro är att vi har den största och bästa anläggningen just nu i landet.

Vi kommer även att inviga en ny bussdepå ute vid Bettorp och den förra bussdepån invigdes 1957 så det är hög tid med en ny. Nu är etapp 1 avklarad när bussarna är här, etapp två kommer att bli det nya linjenätet som invigs 1 april nästa år. Det nya linjenätet hoppas Bo Fredriksson ska locka flera att ställa bilen hemma och använda kollektivtrafiken istället när de ska in till centrala Örebro, vilket skulle göra en stor skillnad för miljön.
De som idag tar bilen och skyller på att bussen tar för lång tid kommer inte att kunna använda det argumentet efter den 1 april nästa år eftersom det är tänkt att turerna ska bli tätare och det ska bli enklare att åka buss dit man ska.

Tomas Bergkvist från Örebro kommun talade om biogas processen.
Biogas är egentligen metangas som bildas spontant i naturen och den är en av de större farliga gaserna för miljön, men nu kan vi förbränna metangasen som alstras av våra sopor vilket gör att den inte är alls lika miljöfarligt.
Den gamla Venatippen som är nedlagd för länge sedan läcker metangas och den gasen har Örebro kommun redan tagit tillvara i 20 år så den gasen har redan använts av till exempel USÖ, men för 6 år sedan beslutade politikerna i Örebro att vi skulle framställa drivmedel av gasen och det är det beslutet som ledde fram till den nya anläggningen ute vid Atleverket. 2007 kunde man för första gången tanka bilen med biogas i Örebro men den gamla anläggningen räcker inte till för att driva alla bussarna som nu har börjat användas och den nya anläggningen producerar inte gas riktigt än så till en början kommer bussarna att köras på naturgas, men det är enbart en temporär lösning så snart anläggningen kan producera tillräckligt med gas för bussarna så kommer de använda den.

Restprodukten som blir av rötning för att få fram gas kommer att gå tillbaka till bönderna som står för den råvara alltså gräs eller rester av odlingen, det bönderna kommer att få tillbaka är kravmärkt gödsel.

Conny strands tal var lagom kort och han talade om att länstrafikens målsättning är att fördubbla resandet med buss till 2020, men enligt honom får det gärna vara klart om två år så han uppmanade alla Örebroare att åka mer buss, vilket kommer att bli lättare när den nya linjesträckningen kommer första april 2010.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar