×
Logotyp Knytpunkt

I Kalendern:




De senaste 5 videona.

Idrott och integration i Förortslyftet.


Moderaterna presenterade budgetförslag.


Örebro har en helt ny park på öster.


Fine Goods underhöll boende i Baronbackarna.


Du hitter fler videos under menyn Video.


  Publicerat: 2008-11-04  

Lejonets unge på Örebro teater.

> ©2008 Johan Gullberg - knytpunkt.se
©2008 Johan Gullberg - knytpunkt.se
©2008 Johan Gullberg - knytpunkt.se
©2008 Johan Gullberg - knytpunkt.se
Den 4 november var det pressvisning av Lejonets unge som skrevs av Frida Stéenhoff 1896, men pjäsen håller fortfarande. Lejonets unge är ett återupptäckt kammarspel som tar upp de evigt aktuella frågorna som rör ungas mod att gå sin egen väg och handlar om den unga konstnären Saga Leire som väljer att revoltera mot de etablerade reglerna i samhället då hon väljer konsten, friheten och kärleken.

Även om pjäsen har drygt hundra år på nacken och spelas för första gången på 80 år så känns den fortfarande aktuell och det visar hur sakta det egentligen går att förändra ett samhälles värderingar, i dag är det i och för sig inte så konstigt att vilja studera utanför Sverige, Saga vill studera konst i Paris vilket var det ställe alla konstnärer ville till i slutet av 1800-talet, men visst finns samma långsynthet kvar även i våra dagar.

Isabelle Moreau är regissör och hon kom i kontakt med pjäsen via Spets projektet och då Isabelle Moreau är intresserad av litteratur så blev hon förvånad över att hon aldrig hade hört talas om Frida Stéenhoff tidigare.
De författare som man tänker på är Hjalmar Bergman och Selma Lagerlöf där ett feministiskt perspektiv ofta har ett tragiskt slut säger Isabelle Moreau.
Isabelle Moreau valde att behålla pjäsen i 1890-talet i stället för att modernisera den, den största utmaningen var att få språket att stämma och till sin hjälp hade hon en gymnasieklass som fick komma med synpunkter, resultatet är att språket i pjäsen känns både gammalt och nytt, alla kan förstå det som sägs och ändå är det ett språk som passar bra in i miljöerna.

Lejonets unge känns både fräsch och aktuell och kan säkert få igång debatter om våra roller i samhället och hur långt vårt samhälle har utvecklats på drygt 100 år sedan pjäsen skrevs.
När Lejonets unge hade premiär i Sundsvall så resulterade den i moralpanik bland societeten men pjäsen fick bra recensioner även då, att pjäsen och sedan även författarinnan har blivit bortglömda fram till i dag är trots allt enkelt att reparera.

Frida Stéenhoff var produktiv under sin livstid och skrev flera romaner och pjäser, Frida var även aktiv inom omorganisationen av fattigvården och aktiv för att kvinnor skulle få rösträtt med mer. Frida Stéenhoff arbetade aktivt för att stärka kvinnans roll i samhället och jag hoppas att vi i framtiden kan få se fler av hennes verk på scenen, för även om de skrevs för länge sedan så är många av frågorna hon tog upp fortfarande aktuella och jag hoppas att många passar på att titta på Lejonets unge som har premiär den 8 november på Örebro teater i Örebro.

Pjäsen är en del av SPETS projektet som syftar till att lyfta fram kvinnliga dramatiker som varit verksamma men glömts bort allt eftersom tiden gått.


Tillbaka

Kommentarer:

Lämna en kommentar